top of page
mapping_home-01_edited.jpg

Album Liner Notes
‘ÇemberlitaÅŸ’ with a limp rhythm is the name of the neighborhood where my first conservatory was located. ‘Hötzendorf Str’ with the 3+2+3 rhythmical pattern is the name of the street where I lived in Graz.‘Derinlerde Kadıköy-Karaköy’ is about the inner listening I experience each time I ride the Kadıköy-Karaköy ferry in Istanbul. The electronic upbeat ‘Shore Road’ is where I lived in Brooklyn. And the piece is a tribute to NYC. I now live on ‘TaÅŸköprü Cd.’ I changed all these addresses in order to learn how to make music. This album is about that and also about searching for a ‘home’. Which one is home?

My childhood friend, cellist  Sedef Erçetin with whom we started the conservatory together accompanied me on this journey. Hakan KurÅŸun who also has moved frequently on the map like us played percussion for two tracks and he recorded, mixed and made Dolby Atmos mix for the 'Mapping Home'.

 

1. Derinlerde Kadıköy-Karaköy  

2. TaÅŸköprü Cd.

3. ÇemberlitaÅŸ

4. Shore Rd.

5. ÇemberlitaÅŸ Improv.

6. Hötzendorf Str.

7. Kandilli

8. Sarayburnu

 

Compositions, piano and synthesizer: Cigdem Borucu

Cello: Sedef Erçetin

Percussion: Hakan KurÅŸun

Recording, mastering, Dolby Atmos mix: Hakan KurÅŸun

Producers: Cigdem Borucu, Hakan KurÅŸun

Album Cover Design: Nezih ErdoÄŸan

Label: Pb Müzik 2023.

ttps://music.apple.com/tr/album/mapping-home-feat-sedef-ercetin/1669364208

https://open.spotify.com/album/73upVDBhXhJqAZDN200pNv?si=upL4ednNTQ2K-4fqwJ17Pw


Aksak ritimli ‘ÇemberlitaÅŸ’, aynı zamanda ilk gittiÄŸim konservatuarın o zamanlar bulunduÄŸu

semt. ‘Derinlerde Kadıköy-Karaköy’ vapur yolculuklarında yaÅŸadığım içe dönmeyi, ÅŸehirden

kısa süreliÄŸine de olsa uzaklaÅŸmayı anlatıyor. 3+2+3’lük ‘Hötzendorf Str’ Graz’da, elektronik

‘Shore Rd’ ise Brooklyn’de oturduÄŸum yerler. Müzik yapmayı öÄŸrenebilmek ve ‘yuva’ arayışı

için deÄŸiÅŸtirdiÄŸim tüm bu adreslerin ardından, ÅŸu an için sakin ‘TaÅŸköprü Caddesi’ndeyim.

Bu albümde bana konservatuara birlikte baÅŸladığımız çocukluk arkadaşım

çellist Sedef Erçetin, iki parçada da bizim gibi haritada sık yer deÄŸiÅŸtirmiÅŸ olan Hakan KurÅŸun

eÅŸlik ediyor. 

 

Kompozisyonlar, piyano ve synthesizer: ÇiÄŸdem Borucu

Çello: Sedef Erçetin

Perküsyonlar: Hakan KurÅŸun

Kayıt, mastering, Dolby Atmos miks: Hakan Kurşun

Yapımcılar: ÇiÄŸdem Borucu, Hakan KurÅŸun

Albüm Kapak Tasarımı: Nezih ErdoÄŸan

Yapım: Pb Müzik 2023.

Many Things

​

https://music.apple.com/tr/album/many-things/1506037284

https://open.spotify.com/album/2EOSSIIwquMuVIHpfxvuuQ?si=dLTOrE6LQc2A5MpODabBaA

 

1-Elazığ 6.8

2-Sakin

3-Recall

4-Awake Tonight

5-Many Things

6- Mixture

7-Dream Dancer

8--Moonrise

9- Transition

10- Random Things

11- Elazığ Continues

12-Underwater

13-Light Drops

14-Moonrise with Percussion

 

Piano: ÇiÄŸdem Borucu

Percussion: Hakan KurÅŸun

 

Many Things consists of solo piano pieces as well as electronic ones. Moonrise, Awake Tonight, Light Drops were influenced by Izumi Shikibu’s poems describing her experience of the full moon. Sakin means tranquillity in Turkish, as well as in other languages, and it was written in search of inner peace. On January 24, 2020, an earthquake occurred in Elazıg, Turkey, with a magnitude of 6.8. The piece with the city’s name is a cry out for the healing and recovery from that disaster. Dream dancer begins and ends with the voices of people like in our dreams. Many Things is about what happens around and to us. We watch these terrible things happen. Sometimes they pass by, sometimes they do not. The album is about that: One news after another and then another, how can we cope with that?

 

All tracks are composed and produced by ÇiÄŸdem Borucu

Album recorded, mastered and co-produced by Hakan KurÅŸun             

Cover art by Nezih ErdoÄŸan

Graphic design by Kaan Güryuva

​

Many Things (Bir çok ÅŸey)  elektronik ve solo piyano kompozisyonlarından oluÅŸuyor. Moonrise, Awake Tonight, Light Drops, ÅŸair Izumi Shikibu’nun dolunay tecrübelerini anlattığı ÅŸiirlerinden etkilenerek yazıldı. Sakin, huzur arayışı için yazılmış bir parça. 24 Ocak 2020’de Elazığ’da 6.8 ÅŸiddetinde bir deprem meydana geldi. Elazığ 6.8  depremden sonra ÅŸifa ve yaraların sarılması için bir yakarış. Dream Dancer, rüyalarımızdaki gibi karmaşık insan sesleri ile baÅŸlar ve biter. Many Things/Bir çok ÅŸey çevremizde geliÅŸen veya bizim başımıza gelen olaylar ile ilgili. Etrafımızda korkunç ÅŸeyler oluyor. Bazen geçip gidiyorlar, bazen gitmiyorlar. Haber, haber ardına, bununla nasıl baÅŸa çıkacağız?

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

 

 

​

​

​

​

​

​

​

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Album Liner Notes

This album is a selection of compositions for piano, film and theater.  The first seven tracks, the piano compositions, I began to work on when Nezih ErdoÄŸan proposed that I provide  accompanying music to silent films shot during the Late Ottoman era of the 1890s. This footage was gathered from various film archives around the world. I was very much in anticipation of watching these films and seeing these people from over a hundred years ago, who, despite our distance in time, lived and worked in the very same streets and avenues  we have grown to know and love in our own lifetimes, yet which possess a lifeline of their own. All those faces; some angry; some laughing; and some timid, in the face of the camera lens. It is so very inspiring to see how similar, but how different people look from us at that time. 

 

I accompanied these films at various film festivals in Turkey, mostly with acoustic piano, but sometimes with electronic and electro-acoustic sounds. The piano accompaniments were not only improvisations, but also my compositions that were inspired by classical composers. After screenings, I continued to develop these pieces in a way apart from the film. Non-the-less, these emotions regarding the imagery stayed with me, and thus shaped my own melodic ventures. But the feelings of the images stayed with me, and thus shaped my own melodic lines. The Lost Ä°stanbul, for example, is not about a city that no longer exists, but a people I have seen in images, who themselves,  no longer exist.

 

From track 8, the selection includes pieces that I have been composing for film and theater. They all are from exhilarating projects: The Istanbul do/redo/undo film project undertaken in collaboration with Nezih ErdoÄŸan, combines the waters, streets and faces of Istanbul from early 1900s, with syth melodies and field recordings of Istanbul from 2000s. Margins of Istanbul became part of Port City Talks: Istanbul-Antwerp exhibition. The theater/dance/music performances with Emre KoyuncuoÄŸlu, were a new experiment and adventure.

 

I am very lucky to have worked with great actors and dancers in the past. Music has never been something which merely lingered in the background for me; but rather a character in its own right, forging its own narrative. This is something which has always, somehow, been instilled wihin me. I would like to thank the spectacular musicians who worked with me in achieving such a vision for many wonderful projects.

 

I would like to thank my husband Nezih ErdoÄŸan who encouraged me to make this album. I would not have done this without his support. I also would like to thank Hakan KurÅŸun who recorded, co-produced and helped compile the works gathered within, and Elif Gülen for her photographs, my parents Etem and Nevhis Borucu for their support in making a musician out of me, and my sisters Demet and Ä°pek who comforted me with their little jokes before my conservatory exams. 

 

1. Balkan Women 03:42

2. Silver Moon 06:21

3. Montenegro 03:39

4. Streets of Old Cairo 04:48

5. Soldiers on Train 03:40

6. Lost Ä°stanbul 04:29

7. Migration 04:51

8. Vertical 02:41

9. Primary 01:14

10. Tranquility 05:34

11. Subordinate and Flute Improv 02:41

12. Istanbul Do/Redo/Undo 04:30

13. Earth 02:31

14. Far away 02:23

15. Scream 01:18

16. So close 03:58

17. Margins of Istanbul 01:25    

 

Tr.1-7

Piano: ÇiÄŸdem Borucu

​

Tr.8-9-11 

Psychosis 4.48 

Play by Sarah Kane

Istanbul Theater Festival, May 2002

Violin: AyÅŸe Özbekligil

Cello: Jeff McAuley

Prepared Piano: ÇiÄŸdem Borucu 

Flute: Erbil DoÄŸan

 

Tr.10

Proust-Pamuk-Memory

Opole Theatre, Poland

Istanbul Theater Festival, 2014

Synthesizer and Sansula Kalimba: ÇiÄŸdem Borucu

 

Tr.12

Istanbul Do/Redo/Undo

Waters, streets, faces

Film by Nezih Erdogan

Field Recordings and Synthesizer: ÇiÄŸdem Borucu

 

Tr.13

Nathan Schweigt

Interpretation of Lessing’s Nathan der Weise by Emre KoyuncuoÄŸlu

Theater Freiburg, 2010

Voices: Anna Böger, Lena Drieschner, Bettina Grahs, Frank Albrecht, Hendrik Heutmann, Martin Weigel   

 

Tr.14-15-16

Far Away

Play by Caryl Churchill

Dot 2006

Clarinet: Evrim Güvemli

Prepared Piano: George Skip Brunner, ÇiÄŸdem Borucu

 

Tr.17

Margins of Ä°stanbul

Port City Talks, Istanbul-Antwerp 2015

Sound Installation

 

All tracks are composed and produced by ÇiÄŸdem Borucu

Tracks 1-7 recorded and mixed at Quintet by Hakan KurÅŸun

Album mastered and co-produced by Hakan KurÅŸun

Photograpy by Elif Gülen

Graphic design by Kaan Güryuva

 

Bu albüm piyano, tiyatro ve film için yapılmış bestelerin bir seçkisi. Ä°lk 7 parça, solo piyano için yazılmış kompozisyonlar. Bu proje dünyadaki çeÅŸitli arÅŸivlerden derlenen Osmanlı topraklarında çekilmiÅŸ sessiz filmleri Nezih ErdoÄŸan’ın bana izletmesi ve onlara eÅŸlik etmemi istemesi ile baÅŸladı. Ä°ki yıl içerisinde Türkiye’deki çeÅŸitli festivallerde çoÄŸunlukla akustik piyano, bazı filmlere ise elektronik, elektro-akustik kompozisyonlar ile yaptığım eÅŸlikler, improvizasyonlar ile sınırlı kalmadı; önce kısa piyano parçalarına, sonra da klasik bestecilerden esinlenerek yazılmış filmlerden bağımsız kompozisyonlara dönüÅŸtü. Ama filmlerdeki görüntülerin duygusu melodilerin oluÅŸumunda hep vardı. En az yüz yıl önce Ä°stanbul ve komÅŸu topraklarda yaÅŸamış, kameraya kimi kızgın, kimi gülerek, kimi ürkek, kimi de utangaç bakan yüzler ile hem benzer, hem de farklı olmak çok ilham verici idi. Görüntülerdeki insanların artık yaÅŸamıyor olması, onlara hem merak ile ama bir o kadar da hüzün ile bakmama neden oldu. ÖrneÄŸin albümde yer alan Kayıp Ä°stanbul artık olmayan bir ÅŸehri ve ona duyulan bir özlemi deÄŸil de, artık bu ÅŸehirde yaÅŸamayanları anlatır.

 

Track 8 ve sonrası ise film ve tiyatro için yazdığım kompozisyonlar. Hepsi çok heyecan verici projelerin parçaları: Ä°stanbul Do/Redo/Undo, Sular-Sokaklar- Suratlar Nezih ErdoÄŸan ile  yapılmış film. 1900’lü yılların görüntüsüne, 2000’li yıllların Ä°stanbul sesleri ve synth melodileri eklendi.  Margins of Istanbul, Liman Kenti KonuÅŸmaları. Ä°stanbul.Anvers sergisinin parçası oldu. Emre KoyuncuoÄŸlu ile yaptığımız tiyatro/dans/müzik gösterileri yeni bir deney ve macera idi.

 

Tüm bu projelerde çok kıymetli oyuncu, danscı ve sanatçılar ile çalışma imkanı buldum. Müzik hiçbir zaman arka plan müziÄŸi olarak kullanılmadı. Her zaman projenin bir unsuru olarak yer aldı ve çok titiz çalışmalar ile yerleÅŸtirildi. Benimle studyoda çok kıymetli müzisyenler çalıştı. 

 

Tüm bu parçaları albüm yapmam için beni yüreklendiren ve destekleyen sevgili eÅŸim Nezih ErdoÄŸan’a, seçkileri derlememe yardım edip, kayıt ve ortak yapımcılığımı üstlenen Hakan KurÅŸun’a, fotoÄŸraflarımı çeken Elif Gülen’e, müzisyen olmam için beni hep desteklemiÅŸ olan annem ve babam Nevhis ve Etem Borucu’ya, her zaman yanımda olan, konservatuar piyano sınavları öncesi heyecanlanmamam için fıkralar anlatan ablalarım Demet ve Ä°pek’e çok teÅŸekkür ediyorum.

​

bottom of page